מהו ייפוי כח מתמשך?

ייפוי כח מתמשך הוא מסמך משפטי במסגרתו אנו ממנים בהווה אדם או מספר אנשים עליהם אנו סומכים, לקבל החלטות בשמנו ולהוציא לפועל החלטות שקיבלנו כבר היום לגבי עתידנו, כאשר לא נוכל לעשות זאת עבור עצמנו. האדם מתכנן ובוחר מרצונו בהווה, כאשר הוא מבין ומסוגל לקבל החלטות ולבצען, מה יהיה איתו בעתיד, מי יטפל בענייניו, וכיצד ייראו חייו אם מצבו ישתנה לרעה בעתיד, או כאשר הוא יתקשה לקבל החלטות עבור עצמו. מצב זה יכול לקרות כתוצאה משלל מצבים כגון: תאונה, מחלות (למשל דמנציה ואלצהיימר), מצב נפשי ירוד וכו'. כלומר ייפוי הכח המתמשך מיועד ורלוונטי למצבים שונים במהלך החיים בהם אין הממנה בעל כשרות מנטלית לקבל החלטות בענייניו. האדם הממנה מכונה: "ממנה", והאדם אותו מינינו מכונה: "מיופה כח"

ההפעלה של ייפוי הכח יכולה להיות זמנית או לצמיתות, בהתאם למצבו של הממנה.

ניתן למנות מיופה כח אחד, או מספר מיופי כח, ובמידת הצורך ניתן גם למנות מיופי כח חליפיים.

מדוע כדאי לכל אדם בגיר לערוך ולהפקיד ייפוי כח מתמשך?

יתרונותיו של ייפוי הכח המתמשך:

  • אני לוקח את השליטה על חיי. שמירה על עצמאות וכיבוד רצונו של האדם – הממנה בוחר מרצונו  בהווה מי יטפל בענייניו וכיצד ייראו חייו, כאשר כושר השיפוט שלו והבנתו לא יהיו במיטבם.
  • כלי לתכנון עתידי – מאפשר קבלת החלטות שקולה מבעוד מועד, ולא בהליך המתקיים בבהילות. הכל מוכן מראש כבר היום לרגע שנצטרך להפעיל את המסמך, ואין צורך להתעסק בפרוצדורות ובתי משפט מתוך מיטת בית החולים בשעת מצוקה.
  • הליך קל, קצר, ונגיש – הפעלת ייפוי הכח הינה ידידותית ומבוצעת באמצעות לחיצת כפתור מהבית, ללא צורך בפניה לבית משפט או סיוע של עורכי דין בעתיד. 
  • הליך זול יותר בהשוואה לחלופות אחרות – הפעלת יפוי הכח המתמשך הינה ללא עלות (העלות היחידה הקיימת הינה בעת הכנת המסמך) והכרעות אינן מתקבלות במסגרת הליכים בבתי המשפט. 
  • הסרת נטל נפשי כבד מהמשפחה בקבלת החלטות קשות – הממנה יכול לתת מגוון רחב של הוראות בעניינים קטנים כגדולים ולשקף בבירור את רצונותיו, ובכך לכוון באופן מפורש את מיופי כוחו ולשחרר את אהוביו מהתמודדות עם מצבים קיצוניים וקבלת החלטות קשות שלא בהכרח יהיו מסוגלים לקבלם ברגע האמת.
  • שקט נפשי לכל המשפחה, מניעת מחלוקות בין הילדים ושמירה על אחדות המשפחה.
  • פטור מהגשת דיווחים לאפוטרופוס הכללי – מיופה הכוח פטור מחובות החלות על אפוטרופוס הממונה על ידי בית משפט  כדוגמת הגשת דוחות שנתיים. 
  • מקל על ההתנהלות וביצוע פעולות אל מול הבנקים, הרשויות השונות וצוותים רפואיי
את מי כדאי למנות כמיופה כח בייפוי כח מתמשך?

אמון
 
ראשית, ומעל לכל נמנה כמיופה כח מישהו שאנחנו סומכים עליו עד מאד ורצוי כמובן שמכיר אותנו ואת רצונותינו היטב.  אדם שאנחנו יודעים שינהג בהגינות ויקבל עבורנו את ההחלטות הנכונות בכל עניינינו, דהיינו: האישיים (מי יטפל בנו והיכן, החלטות בפעולות יומיומיות למשל טיפוח ופנאי וכיו"ב), הרפואיים (קבלת החלטות אודות טיפולים ופרוצדורות רפואיות)  והרכושיים (ביצוע תשלומים בשמנו, התנהלות מול בנק, חברות ביטוח וכיו"ב).
 
זמינות
 
שנית, וזה עניין פרקטי-  נמנה מישהו שהוא נוכח וזמין עבורינו ויכול להוציא לפועל את ההנחיות שנציין עבורו ולדאוג לנו. אדם שמתגורר באופן קבוע בחו"ל, למשל, לא יוכל בפועל להתייצב מול הגופים הנדרשים ולמלא תפקיד זה. במצב כזה, ניתן לקבוע כי אותו אדם שהינו משמעותי בחיינו אך זמינותו מוגבלת, יהיה מיודע. כלומר, יעודכן על ההחלטות שיתקבלו על ידי מיופה הכח או חלקן וכך יוכל להישאר בתמונה. פתרון נוסף הוא להגדיר את מי שמתגורר בחו"ל כמיופה כח עם מיופה נוסף ביחד ולחוד כפי שיוסבר להלן.
 
מספר מיופי כח
 
ניתן ואף מומלץ למנות יותר ממיופה כח אחד, וכן לקבוע באיזה אופן יפעלו מיופי הכח בינם לבין עצמם. ניתן לקבוע כי מיופי הכח יפעלו ביחד ולחוד, כלומר כל אחד ממיופי הכוח יוכל לפעול לבד ולא יהיה צורך בחתימה או פעולה של מיופה הכח השני. בעניינים מהותיים ניתן להגדיר כי תידרש החלטה משותפת, למשל: בפעולה מעל סכום כסף מסוים או בפעולה בעניין רפואי משמעותי. רצוי כמובן למנות מיופי כח שרוב הסיכויים כי יפעלו בשיתוף פעולה ואמון מלאים זה עם זה. 
 
מיופי כח חליפיים
 
חשוב להגדיר כבר מראש מיופי כח חליפיים למקרה שמיופי הכח שמינינו לא יוכלו לשמש כמיופי כח כאשר יפוי הכח המתמשך ייכנס לתוקף. אי ציון האמור יחייב בעתיד עריכת יפוי כח מתמשך חדש ויוביל לעלויות שהיה ניתן לחסוך.
 
לסיכום- החלטה משמעותית מאד בעריכת יפוי הכח המתמשך הינה בחירת מיופי הכח, בחירה נכונה תעזור ביישום ההנחיות ביפוי הכח המתמשך ומימוש רצונות מייפה הכח.

מהם הנושאים אליהם ניתן וכדאי להתייחס בייפוי הכח המתמשך

ייפוי הכח המתמשך עוסק בשלושה תחומים שונים לגביהם הממנה (האדם שמנסח את יפוי הכח) נותן הנחיות- התחום הרכושי, התחום האישי והתחום הרפואי. חשוב לבצע התאמות נדרשות ביפוי הכח המתמשך ולתת הנחיות ברורות על מנת שישקפו נכונה את רצונותיו של הממנה.שימו לב: עריכת יפוי כח בו רק מציינים מי מיופה הכח, מבלי לפרט ומבלי לתת הנחיות מפורשות בנושאים שהחוק דורש (חלק זה מכונה: "ההנחיות המקדימות") – לא יכובד על ידי הבנקים והרשויות השונות. 
 
התחומים השונים אליהם יכול להתייחס ייפוי הכח המתמשך 
 
התחום הרכושי 
מתייחס לקבלת החלטות וביצוע פעולות הנוגעות לנכסים וכספים- כגון: ניהול חשבונות בנק, השקעת כספים, ביטוחים, קרנות פנסיה והשתלמות, ניהול נכסי נדל"ן או נכסי מיטלטלין (כדוגמת רכב או חפצי ערך), ניהול עסק/חברה וכיו"ב. 
 
יצוין כי מבין שלושת התחומים תחום זה הוא המורכב ביותר לניסוח ביפוי הכח המתמשך שכן פעמים רבות אנו תלויים בגופים אחרים (כדוגמת הבנקים) לביצוע ההוראות אשר ניתנו ביפוי הכח המתמשך ואלה מקשיחים עמדות לעניין השימוש בכספים. לפיכך, חשוב מאד לנסח את ההוראות בצורה כמה שיותר ברורה ומפורטת על מנת שלא נעמוד בפני שוקת שבורה כאשר מיופי הכח ירצו להפעיל את יפוי הכח המתמשך ולהשתמש בכספים. כאמור, הבנקים עלולים להקשות על השימוש בכספים גם אם זה לטובתו של הממנה. 
 
בנוסף, ישנם תחומים מסוימים בהם החוק דורש כי לגביהם תינתן הסמכה מפורשת ומפורטת במסמך, שאחרת מיופי הכח לא יוכלו להפעיל את יפוי הכח בתחומים אלה. למשל: מתן הלוואות, מתנות (גם אם כתמיכה בילדים), תרומות, ביצוע פעולות משפטיות (כגון: מכירת רכב, השכרת דירה, שעבוד הבית לצורך דיור מוגן), ביצוע פעולות מסוימות במוצרים פנסיוניים וכו'. יצוין, כי מעבר לסכום מסוים נדרש גם אישור בית משפט. 
 
כמו כן, ככל שהממנה ומיופה הכח חולקים חשבון בנק משותף ו/או שמדובר בבני זוג המקיימים משק בית משותף, חשוב מאוד להכניס הוראה המאפשרת להם להמשיך ולפעול בחשבון המשותף ללא הגבלה, שאחרת בעת הפעלת יפוי הכח הם עשויים להיחסם מלבצע פעולות בחשבון.
 
התחום האישי 
 
בתחום האישי ניתן ואף רצוי להתייחס לטיפול ברווחת הממנה, באיכות חייו, בסיפוק צרכיו היומיומיים, בעניינים חברתיים, בשמירה על אורח חייו התרבותי והדתי, בשיתוף בחיי קהילה (כדוגמת חוגים ומועדונים), בדאגה לתעסוקה, לימודים או שיקום, ככל שהדבר אפשרי, העדפות לגבי בחירת מקום מגורים (כדוגמת הבית או דיור חוץ ביתי) והתאמתו לצרכי הממנה.
 
התחום הרפואי 
 
מעבר לקביעת הגורם שיהיה מוסמך לקבל בשמכם החלטות ושירות בתחום הרפואי, ניתן לפרט הנחיות לגבי העדפותיכם בעניינים הבריאותיים, כדוגמת העדפות לגבי הליך/טיפול רפואי מסוימים, בחירת מטפל מתחום מסוים או אישור לקיום ניתוח, מצבים בהם אינכם מעוניינים לקבל טיפול רפואי מאריך חיים באופן מלאכותי וכיוב.
בהקשר זה נציין, כי בכל הנוגע להנחיות הממונה בנוגע לחוק החולה הנוטה למות (אדם שנותרו לו 6 חודשים ומטה לחיות), ההנחיות אמורות להינתן במסמך נפרד ולא ביפוי הכח המתמשך. אולם, ציון הרצונות של הממנה ביפוי הכח המתמשך בהחלט יכול להעביר את רוח הדברים ברגע האמת, במידה והממנה לא חתם על הטפסים הרלוונטיים לפי חוק החולה הנוטה למות, ולעזור למטפלים בו לקבל את ההחלטות המשקפות את רצונותיו.
 
תחומים בהם מיופי הכח לא יכולים לפעול בשם הממנה 
ישנם תחומים בהם מיופי הכח כלל לא יכולים לפעול בשם הממנה לדוגמה: השתתפות בבחירות, המרת דת, מתן הסכמה למסירת ילד לאימוץ ועוד. 

מדוע כדאי לפנות למשרדנו לעריכת ייפוי כח מתמשך?
ייפויי כח מתמשכים כלליים וללא יציקת תוכן לא יכובדו על ידי הבנקים והרשויות השונות. למשרדנו ניסיון רב בעריכת ייפויי כח מתמשכים מלאים ומפורטים התפורים היטב למידותיו של הלקוח הספציפי. אנו נלווה אתכם יד ביד בכל התהליך ובהפקדת יפוי הכח המתמשך תוך לקיחה בחשבון של כל הנושאים הרלוונטיים.

בנוסף, הניסיון הקצר בשימוש בכלי זה דורש מעקב צמוד ולמידה מתמדת, על מנת שבאמת יהיה יעיל. שעות רבות מידי שבוע מוקדשות במשרדנו לפיתוח מקצועי, להשתלמויות ולימוד, ולא לעבודה שוטפת, על מנת להביא ללקוחות את הייעוץ הכי מדויק, מתקדם ועדכני. גלית חברה בפורומים מקצועיים ועוקבת ומתעדכנת על בסיס יומיומי אחרי מקרים והתפתחויות מקצועיות בתחום ייפוי הכח המתמשך, בשיתוף עם האפוטרופוס הכללי, תוך הפקת לקחים באופן יישום ההנחיות על ידי צדדים שלישיים, מה שמבטיח קבלת מסמך עדכני ומדויק, אשר ברגע האמת יכובד על ידי כל הגופים.